2021年度総会および第45回研究発表会のお知らせ

●2021年度総会および第45回研究発表会のお知らせ

2021年度総会および第45回研究発表会を下記日時内容にて
Zoomミーティングにてオンライン開催致します。

◎日時:2021年7月17日(土) 総会 14:00-15:00  研究発表会 15:00-17:00
◎会場:オンライン開催(Zoom)
◎アクセス:開催1週間前に改めてニュースレターにてご連絡させていただきます.

※当日総会へ不参加の方は、下記URLから委任状をご提出ください
forms.gle/sdgAT9QeLmHw2kGD9

[研究発表1]
東 瞭 
Akira Azuma

【発表題目】
映画『ブレードランナー』(1982年)におけるフランク・ロイド・ライトのマヤ・リバイバル建築の用法
The Referential Use of Frank Lloyd Wright’s Mayan Revival Architecture in Blade Runner (1982)

【発表要旨】
リドリー・スコットの1982年の映画『ブレードランナー』Blade Runnerは、未来を舞台としているにも関わらず、プロット、衣装、小道具(例えば「レプリカント」が持ち歩いている写真)といった要素に、過去のスタイルが用いられていることで知られており、研究者によりそれらのソースが同定されてきた。しかしこの映画のセットとなると、研究者はそこに過去の建築様式が用いられていると指摘するに留まり、過去の具体的にどんな建築様式が用いられているのかを名指すことはできずにきた。本発表は、『ブレードランナー』のセット(およびミニチュア)に用いられている過去のいくつかの建築様式のうち、もっとも顕著なのはマヤ・リバイバルーー特にフランク・ロイド・ライトが彼のカリフォルニア時代に実践したそれーーであることを指摘し、その理由について考察する。

Although set in the future, Ridley Scott’s 1982 film Blade Runner is noted for the use of various past styles for its cinematic elements such as plot, costumes and props (most notably the photos “Replicants” carry), and their sources have been discovered by scholars. When it comes to the film’s set, however, these scholars have stopped at just pointing out that past architectural styles are used, and fell short of identifying exactly what past architectural styles are used. This presentation reveals that the most prominent of the past architectural styles used for the film’s set (and models) is Mayan Revival, especially as practiced by Frank Lloyd Wright during his California days, and investigates why this particular style is used extensively in the film.

[研究発表2]
角田 かるあ
Kahlua Tsunoda

【発表題目】
未来主義理論家A・G・ブラガーリアが目指した写真表現:ダンテ「神の芸術」にみるフォトディナミズモ
The Photographic Expression of the Futurist Theorist A. G. Bragaria: Rethinking Photodynamism through Dante’s “Divine Art”

【発表要旨】
イタリア未来派の芸術家A・G・ブラガーリアは、写真実験「フォトディナミズモ」(1911-1914)を通じて写真芸術の革新を目指した。同実験の完成イメージは、同時代の科学写真に酷似していたため、彼にはこれを芸術として正当化する必要があった。本発表では、著作『未来主義フォトディナミズモ』の芸術論におけるダンテ「神の芸術」への言及に着目することで、同実験を通じて目指された写真表現が、目に見える外的な動きにおける目に見えない内的な動きの顕在化であった事実を指摘する。また、このような人文主義的な関心を示すことで、ブラガーリアが同実験の芸術的正当性を、従来とは全く異なる仕方で裏づけようと企図していた可能性を提案する。

Anton Giulio Bragaglia, an Italian futurist artist, invented a new experimental photography called photodynamism (1911-1914) in order to reshape the photographic art of his time. Since these images closely resembled the scientific photography of the same age, Bragaglia sought to justify his works as artistic expressions. This study focuses on his mention of Dante Alighieri’s “Divine Art” in his discussion of art theory in the book Futurist Photodynamism and proposes that Bragaglia intended that his photographic experiment should portray the invisible internal movement of the mind through the visible external movement of the body. This study thus shows that Bragaglia may have intended to support the artistic legitimacy of photodynamism in an unconventional way by presenting this humanistic view.